Winterdip

Het is opvallend hoe het weer invloed heeft op ons voelen, denken en gedrag. In de donkerste maanden kan je je sneller down voelen of ben je minder gemotiveerd om buiten te komen. Toch is het belangrijk om een actieve en gezonde levensstijl aan te houden, zelfs als het buiten koud is.

Winterblues

Veel mensen merken op dat hun humeur weersafhankelijk is. In de wintermaanden kunnen koude temperaturen, weinig zonlicht en een zwakker immuunsysteem ervoor zorgen dat je minder actief bent en in oude (ongewenste) patronen vervalt. Dat kan ervoor zorgen dat je stemming daalt zonder dat je hiervan bewust te zijn. Hier zijn 5 tips om je humeur op peil te houden wanneer de temperatuur daalt:

1. Zonlicht en lichaamsbeweging. Misschien kan je wat aanpassingen maken in je dagelijkse routine om meer zonlicht te zien. Vitamine D-spiegels zijn meestal lager in de winter waardoor we meer vatbaar zijn voor vermoeidheid. Lichaamsbeweging zorgt voor de productie van endorfines en dopamine (de “feel good” stoffen), dus zet hier extra op in tijdens de winter.

2. Vind je balans. Hoewel je misschien hunkert naar comfort of liever binnen blijft, verzet je tegen de drang om alleen passieve activiteiten in te plannen. Tracht een mix te creëren van binnen en buiten, alsook meer en minder actieve bezigheden. Plan je week van tevoren. Zo behoud je meer controle op die balans. 

3. Ontwikkel en behoud gezonde leefgewoonten. In de koudere maanden is het verleidelijk om meer tijd in bed door te brengen, ongezonder te eten of meer alcohol te drinken. Merk op wanneer je in deze gewoonten verglijdt. Als je het moeilijk vindt om dit gedrag zelf te veranderen, aarzel dan niet om ondersteuning te zoeken.

4. Wees flexibel en creatief. Het regelmatig inbouwen van ontspannende en plezierige activiteiten helpt om je humeur stabiel te houden. Als het in de winter moeilijker is om jouw gebruikelijke interesses, hobby’s of sporten te doen, zoek dan alternatieven en stel je open voor het proberen van nieuwe dingen.

5. Beoefen mindfulness. Wanneer we minder actief zijn dan normaal, kan dit piekergedachten veroorzaken. Activiteiten helpen om je gedachten net te verzetten, vooral wanneer je ze bewust doet.  Mindfulness gaat over in het hier en nu zijn en kan je helpen de focus te houden bij je activiteit, weg van je piekergedachten.

Sociale connectie

Misschien is dat net het laatste wat je wilt doen, maar buitenkomen en vrienden opzoeken in de winter is net goed voor je mentaal welzijn. Onderzoek toont dat sociale connectie noodzakelijk is om je goed te voelen. Betrap je jezelf op de neiging om je op te sluiten? Hier zijn 4 tips die je kunnen helpen:

1. Omarm de kou. Tracht ook in de winter van de natuur te genieten, net als in elk ander seizoen. Deze mentaliteitsverandering (en wat warme kledij) kan helpen om naar buiten te gaan. Organiseer bijvoorbeeld een winterbarbecue of een boswandeling met warme chocolademelk in de hand.

2. Maak het binnen gezellig en nodig anderen uit om rond het haardvuur te zitten.

3. Kan je niet veel mensen zien omwille van gezondheidsredenen of afstand, probeer dan een virtuele ontmoeting uit. Noem maar een hobby op, de kans is groot dat er een online versie van bestaat. Of spreek online af met vrienden en familie om samen een spelletje te spelen, een maaltijd te koken of een praatje te maken.

4. Alleen maar niet alleen. Zoek manieren om in de buurt van anderen te zijn, zelfs als je alleen bent. Een koffiebar bezoeken, een boek lezen in de bibliotheek of wandelen in de omgeving kan een gevoel van verbondenheid creëren, zelfs als je het alleen doet.

Heel wat mensen ondervinden dat de stemming tijdelijk wordt beïnvloed in de winter. Merk je echter dat je lage stemming niet overgaat of het je dagelijks leven hindert, raadpleeg dan je huisarts of therapeut. 

Vergeet niet dat zelfs donkere wolken uiteindelijk ook weer voorbij zullen gaan.

Draag zorg voor jezelf.

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *