Emotionele hygiëne

Wat is emotionele hygiëne?  Het gaat over het verzorgen van je psychologische gezondheid, je mentaal welzijn. Net zoals je een goede lichamelijke hygiëne bekomt door elke dag je tanden te poetsen en een douche te nemen, kan je kleine dagelijkse dingen doen om je emotionele hygiëne te onderhouden.

Hier volgen enkele tips die je kunnen op weg helpen

1.Ontwikkel een emotioneel bewustzijn

Wees je bewust van hoe je je voelt. Voor sommige mensen is dit een gemakkelijke opdracht maar voor anderen kan het best uitdagend zijn om gevoelens te identificeren en een label te zetten om hun gevoelens. Gedachten en fysieke sensaties kunnen emoties verraden. Zo kunnen piekergedachten en spierspanning wijzen op angst.

2. Negeer emotionele pijn niet

Je emoties wegduwen of negeren kan op korte termijn helpen en zelfs deugd doen, maar na verloop van tijd kan je je slechter gaan voelen. Stel jezelf elke dag de vraag: “Hoe voel ik me vandaag?” Om onze emoties te kunnen beheersen, moeten we ons eerst bewust zijn van de emoties. Onthoud dat iedereen wel eens emotionele pijn ervaart. Wees lief voor jezelf en zoek ondersteuning wanneer dat nodig is.

3. Probeer niet te catastroferen

Wanneer je stress hebt, zullen je gedachten zich snel gaan concentreren op de worst case scenario’s. Dit catastroferen zal je echter niet vooruit helpen. Betrap jezelf erop als je aan het catastroferen bent en daag deze gedachten uit. Hoe helpend is het om te focussen op een onwaarschijnlijke, negatieve uitkomst?

4. Doe aan zelfzorg

Zorg voor jezelf door dingen te doen die je ‘emotionele energietank’ bijvullen. Zelfzorg verwijst naar doen wat nodig is om te zorgen voor je fysieke en emotionele gezondheid. Soms kan dit betekenen ontspannen of iets leuks te doen, zoals gaan wandelen, kijken naar je favoriete tv-show of zwemmen. Op andere momenten, kan zelfzorg betekenen dat je jezelf vriendelijk grenzen stelt, zoals ervoor zorgen dat je vroeg gaat slapen, minder alcohol drinkt of kiest voor een gezonde maaltijd in plaats van fast food.

5. Doorbreek een negatieve spiraal

Blijf niet hangen in negativiteit. Een van de beste manieren om negatieve denkpatronen te doorbreken is om van omgeving te veranderen en iets te doen dat je leuk vindt, zelfs als je daar niet helemaal zin in hebt. Ga naar buiten, herneem een oude hobby of praat met vrienden en familie. Houd een open geest en zie hoe je je voelt na de activiteit.

6. Vermijd een negatieve innerlijke stem

Onthoud dat gedachten geen feiten zijn. We hebben allemaal duizenden gedachten elke dag, sommige positief, sommige negatief en sommige neutraal. We kunnen onze negatieve gedachten uitdagen en situaties op een meer evenwichtige manier bekijken. Het kan even duren voordat je deze nieuwe vaardigheid onder de knie krijgt. Probeer geduldig en vriendelijk te zijn voor jezelf. Je zou je negatieve gedachten kunnen uitdagen door volgende vragen te stellen:  

  1. Wat is het bewijs voor die gedachte?
  2. Zijn er meer helpende manieren om over deze situatie te denken?
  3. Wat zou ik tegen een goede vriend kunnen zeggen als hij zo zouden denken?

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Heb het moeilijk op de werkvloer momenteel. Werken en samenwerken zijn twee aparte dingen. Hoe ga je dagelijks met een collega om die haar eigen zin doet en afspraken negeert.

    1. Dag Catharine,
      Het is een zeer terechte opmerking dat “samenwerken” dikwijls het moeilijkste is aan “werken”. Helaas kan ik daar ook geen kort, pasklaar antwoord op geven. Wel zijn wij nieuwe modules aan het uitwerken die o.a. onderwerpen zoals conflicthantering, verbindende communicatie, assertiviteit, .. bevatten. Mogelijks vind je daar handvaten die hulp kunnen bieden in deze moeilijke samenwerking. Hou onze updates dus zeker in de gaten.
      groetjes
      Sare