Digital detox

We brengen steeds meer tijd online door. Soms lijkt het echter alsof ons gebruik van digitale middelen uit de hand gelopen is.  Een volwassen persoon spendeert gemiddeld meer tijd online dan dat hij slaapt.

Is ons online gedrag écht zo ongezond? Het gebruik van online media is op zich niet ongezond. Wat wél ongezond is, is de mate waarin we er gebruik van maken. Wellicht ben je je er niet bewust van maar altijd en overal online zijn is best stresserend. Voor veel mensen is de mobiele telefoon het eerste dat ze pakken zodra ze wakker worden en het laatste dat ze wegleggen voordat ze gaan slapen. Ook voor ons brein is dat overmatig surfen niet gezond. Onze hersenen moeten af en toe kunnen dagdromen of zich vervelen. Dat is noodzakelijk voor de aanmaak van herinneringen, het richten van de aandacht, voor creativiteit en voor het nemen van beslissingen. Maar tegenwoordig nemen we nauwelijks nog de tijd om ons te vervelen. Elk ‘leeg’ moment grijpen we naar onze smartphone. Dat is niet goed voor onze breingezondheid.

Digital detox verwijst naar een periode waarin een persoon niet of minder online is. Het is echter méér dan enkel even offline gaan. Het gaat om een betere balans tussen je offline en online leven. Het gaat erom dat je niet 24/24 en overal bereikbaar bent. Het gaat over het herontdekken van wat je graag offline doet.

Digital detox kan tal van voordelen opleveren: minder stress, minder angst, meer opmerkzaamheid, minder gejaagdheid, meer concentratie en productiviteit, een positiever humeur, meer vrije tijd, betere cognitieve capaciteiten, betere slaap, … Probeer het gewoon eens uit. Ga offline: een week, een weekend, een dag of slechts een uur. Waarschijnlijk zal je meteen daarna de eerste positieve effecten al voelen. Na een weekend offline voel je je lichter, meer ontspannen en tegelijk energieker.

Tips:

Wil je aan de slag met digital detox maar weet je niet goed hoe? Lees hieronder enkele tips die je op weg kunnen helpen.

  1. Maak je slaapkamer schermvrij. Bekijk je ‘s avonds voor het slapen vaak nog even je sociale media of speel je nog even een videogame in bed? Dat kan slecht zijn voor je nachtrust. Bovendien is de kans om ‘s ochtends meteen sociale media te checken een stuk kleiner als er geen smartphone of tablet binnen handbereik ligt. Koop een ouderwetse wekker zodat je het alarm van de smartphone niet nodig heb om ’s ochtends op tijd wakker te worden.
  2. Verwijder Facebook, Twitter en Instagram van de telefoon. Waarom die? Omdat het apps zijn die je maar blijft verversen. Er is altijd wel wat nieuws te zien. Dat werkt de verslaving alleen maar in de hand. Als de nood hoog is, kan je nog altijd via jouw browser naar deze websites surfen.
  3. Zet je meldingen uit. Eén van de redenen waarom je steeds op je gsm zit, is omdat je scherm om de 10 seconden oplicht door de meldingen. Meldingen zijn op een slimme manier ontworpen zodat het brein onmiddellijk de neiging heeft om te reageren. Kies zélf wanneer je tijd wil spenderen aan sociale media.
  4. Leg je gsm weg op ‘sociale events’. Door je gsm uit te zetten of in je zak te laten, verplicht je jezelf om meer “sociaal geëngageerd” te blijven. Op deze manier kan je vriendschappen heropbouwen en kan je eindelijk zien wat er rondom jou gebeurt.
  5. Ga af en toe eens bewust op stap zonder je gsm.

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *