Bezorgt stress jou stress?

Het is mogelijk om minder gestrest te zijn over stress – dus laten we het aanpakken.

Stress is een ongemakkelijke, maar veel voorkomende ervaring die we allemaal  kennen. Iedereen voelt zich wel eens van tijd tot tijd gestrest, of we nu te maken hebben met grote levensbeslissingen, een drukke werkweek, relatieproblemen, gezondheidsproblemen of dagelijkse frustraties. Ons stressniveau kan ook worden beïnvloed door gebeurtenissen die zich voordoen in de bredere samenleving en waar we geen controle over hebben.

Stress kan een reeks vervelende gevoelens, fysieke sensaties en reacties met zich meebrengen. Maar stress kan ook nuttig zijn in ons dagelijks leven.

Wat is stress?

We horen de term ‘stress’ voortdurend, en velen van ons gebruiken het woord om een reeks gevoelens en reacties te beschrijven, maar wat bedoelen we eigenlijk als we het over stress hebben?

Stress is de reactie van het lichaam op uitdagingen of verandering. Wanneer we worden geconfronteerd met een moeilijke of nieuwe situatie – een ‘stressor’ – wordt ons zenuwstelsel geactiveerd en bereidt het ons voor op een confrontatie met de situatie. Deze stressreactie veroorzaakt een reeks fysieke veranderingen (hoge hartslag, temperatuurstijging, snelle ademhaling, …) en emoties (angst, verdriet, frustratie, …). Deze fysieke sensaties en emoties zijn de waarschuwingssignalen van ons lichaam dat we gestrest zijn en vertellen ons dat we baat zouden hebben bij het ondernemen van actie.

Wat veroorzaakt stress

Stress ontstaat over het algemeen wanneer we te veel op ons bord hebben. Dit gebeurt normaal gesproken wanneer we een grote verandering doormaken, onoplosbare problemen tegenkomen of jongleren met meer problemen dan we aankunnen (of denken aan te kunnen).

Stress kan een manier zijn waarop ons lichaam ons vertelt dat we met teveel bezig zijn en dat we de balans moeten zoeken.

Stress als motivator

Het kan nuttig zijn om stress positiever te bekijken. De wet van Yerkes-Dodson laat ons zien dat een zekere mate van stress juist nuttig kan zijn voor productiviteit en motivatie. Het suggereert dat je de beste prestaties bereikt met een bepaalde mate van stress. Zie stress als je persoonlijke cheerleader of coach die je motiveert wanneer je iets gedaan moet krijgen!

Stress kan ons ertoe aanzetten harder te werken en het verhoogt onze veerkracht voor wanneer we met nieuwe moeilijkheden worden geconfronteerd. Stress kan ook een positief teken zijn – het betekent dat bepaalde dingen belangrijk voor ons zijn.

Hoewel het niet gemakkelijk is, kunnen we onze hersenen trainen om na verloop van tijd minder ‘gestrest’ te zijn over stress.

Het herkaderen van stress

Hoewel het niet eenvoudig is, is het belangrijk om je negatieve gevoelens over stress te erkennen en te proberen evenwicht zoeken met positieve gevoelens.

Wanneer je over het algemeen optimistisch bent, ben je beter in staat om op een constructievere manier met dagelijkse stress om te gaan. Bijvoorbeeld door het negatieve stemmetje in je hoofd gerust te stellen. Stel je voor dat je baas je vraagt om een taak uit te voeren die je nog nooit eerder hebt gedaan. Voel je onmiddellijk angst? Of probeer je dit te zien als een kans om iets nieuws te leren? Het herkaderen van de stressvolle situatie is een helpende vorm van stressmanagement. Het vergt veel oefening om je gedachten om te buigen, maar kan helpen om de negatieve cyclus van stress te doorbreken.

Hoeveel is te veel stress?

Hoewel een bepaalde dosis van stress normaal en nuttig is, kan teveel stress ons welzijn negatief beïnvloeden. Als je naar de rechterkant van de curve van de Yerkes-Dodson-wet kijkt, kan overmatige of chronische stress je prestaties schaden, leiden tot angst en paniek, je fysieke gezondheid beïnvloeden, leiden tot burn-out en relaties met andere mensen belemmeren.

Wat zijn de stress-signalen?

Ons lichaam en geest geven ons signalen wanneer stress overweldigend is. Dat kan zijn:

Lichamelijk

  • Spierpijn en spanning
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Verandering in eetlust of gewicht
  • Zich extreem moe voelen
  • Moeite met inslapen of in slaap blijven, of te veel slapen
  • Makkelijker ziek worden dan normaal
  • Zich onrustig, geagiteerd voelen
  • Wenen

Psychologisch

  • Zich voortdurend prikkelbaar voelen
  • Zich zorgen maken
  • Een kort lontje hebben
  • Moeite met het onthouden van dingen
  • Meer uitstellen dan normaal
  • Moeite met concentreren
  • Niet kunnen genieten van de dingen die je vroeger deed
  • Alcohol of andere middelen gebruiken
  • Zich afsluiten van anderen

Opladen

We horen vaak: “Ik heb het te druk om te ontspannen.”  Helaas kan deze manier van denken de negatieve cyclus van stress net versterken.  

Hoewel je misschien niet het gevoel hebt dat je tijd hebt om de dingen te doen die je moet doen (laat staan de dingen die je wilt doen), is het beheren van je dagelijkse humeur een belangrijk onderdeel van het omgaan met stress. De tijd nemen om op te laden (door te ontspannen, leuke dingen te doen of plezier te hebben) zal je helpen je mentale en fysieke gezondheid te behouden. 

Het is belangrijk om proactief te zijn in het plannen en nemen van pauzes, in plaats van te wachten totdat je overweldigd raakt. Onthoud dat een time-out voor jezelf niet egoïstisch is, en in feite moeten we de tijd nemen om voor onszelf te zorgen om er voor anderen te blijven zijn, of dit nu voor vrienden, familie of werk is. We kunnen elke dag op kleine manieren opladen. 

Hier zijn enkele manieren om op te laden:

  • Regelmatig bewegen of sporten
  • Gecontroleerde ademhaling
  • Massage en stretching
  • Voldoende slapen
  • Mindfulness en meditatie 
  • Opgaan in een activiteit die je leuk of zinvol vindt
  • Sociale contact met anderen onderhouden

Ontspannen is zo belangrijk voor ons welzijn. Het gaat niet om lui te zijn. Integendeel, het kan het je productiviteit net verhogen! Een time-out nemen kan ons alerter, creatiever en energieker maken.

Het veranderen van je mindset over stress kan de eerste stap zijn naar een gelukkiger, gezonder leven, maar als je denkt dat je hulp nodig hebt, ons programma Omgaan met stress gaat over het helpen aanpakken van acute en chronische stress.

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Goeie tips om stress te voorkomen maar als je al langdurig in een stresssituatie zit helpen ze nauwelijks

    1. Dag Patricia,
      Daarvoor kan de module “omgaan met stress” mogelijks wel helpen. Dat is diepgaander dan de “simpele” tips uit de blog. Binnen 2 weken zal er ook een nieuwe module verschijnen “verdieping omgaan met stress” met nog meer oefeningen om je stress onder controle te krijgen. Veel succes ermee! Sare