Beweeg je lichaam om je geest te ontspannen

Iedereen weet dat bewegen gezond is. Lichaamsbeweging heeft tal van fysieke voordelen zoals meer kracht, flexibiliteit, fitheid, darmgezondheid, preventie van diabetes en sommige vormen van kanker. Maar de voordelen gaan verder dan enkel het positieve effect op ons lichaam. Bewegen heeft ook een grote impact op onze geest. Onze hersenen hebben beweging nodig om zich goed te voelen!

Onderzoek wijst aan dat 3 tot 5 keer per week, gedurende 30 tot 60 minuten bewegen, geassocieerd is met een betere geestelijke gezondheid. Een recent onderzoek toonde zelfs aan dat lichaamsbeweging de kans op het ontwikkelen van depressie met 17% kan verminderen. Bewegen is ook een hulpmiddel bij stressmanagement en slaapproblemen. 

Hoe helpt lichaamsbeweging bij de geestelijke gezondheid?

  1. Afgifte van endorfines. Dit is een natuurlijke chemische boodschapper in onze hersenen die de stemming, slaap, eetlust en pijn reguleert. Deze stoffen activeren een positief gevoel in het lichaam en kunnen je perceptie van pijn verminderen. Het zijn deze stoffen die je dat gelukkige gevoel geven na het sporten.   
  2. Andere hormonen die vrijkomen als we sporten zijn serotonine en dopamine. Het ene is het “gelukshormoon” en het andere heeft een grote impact op motivatie. 
  3. Bewegen leidt tot een meer evenwichtige reactie op stress door de cortisolspiegels in je lichaam te reguleren.
  4. Bewegen helpt ons zenuwstelsel over te schakelen van actiemodus (vecht- en vluchtreactie) naar rustmodus waardoor ons lichaam en geest kalmer worden.
  5. Bewegen verhoogt de bloedstroom in de hersenen waardoor denk- en geheugenfuncties kunnen verbeteren.
  6. Door te sporten, help je je lichaam te ontspannen door spanning in onze spieren los te laten. Daardoor ontspan je ook mentaal, ontwikkel je meer zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. 
  7. Bewegen is een goede manier om jezelf af te leiden van piekergedachten. Door te bewegen kan je jezelf een mentale “time-out” geven.  

Hoe een trainingsroutine te starten?

Het lijkt minder belangrijk welke activiteit je onderneemt, zolang met maar je hartslag verhoogt, kan het je helpen beter te voelen. Dat kan zelfs al door te wandelen, te fietsen of te zwemmen. Ook krachttraining heeft een positieve impact op depressieve symptomen en angsten.

De beste vorm van beweging is deze die je je ook daadwerkelijk zal doen en volhouden. Het doet er veel minder toe of je nu kiest om elke dag te wandelen naar je werk, te gaan lopen tijdens de pauze of deel te nemen aan een yoga- of boksles. Je kan alleen sporten, met een vriend of in een club, binnen of buiten. Het is jouw keuze, zolang het maar werkt.

Hoe kan je barrières om te bewegen overwinnen?

Met iets nieuws beginnen kan moeilijk zijn, vooral als je motivatie laag is. Je sportschema effectief uitvoeren kan ook uitdagend zijn. We beginnen vaak met goede bedoelingen en veel motivatie, maar dit kan snel afnemen. Dit kan verschillende oorzaken hebben: je voelt je niet op en top, je hebt onrealistische verwachtingen, je hebt andere verplichtingen thuis of op het werk, je hebt een letsel of pijn, …

Een duidelijk plan hebben, is een goede manier om jezelf op het goede spoor te houden. Noteer wat je wil doen, wat je effectief gedaan hebt en bekijk de voortgang die je boekt. En wat nog?

  • Beschrijf je doelen SMART: specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdsgebonden. Zeg niet: “ik zal deze week een rondje gaan lopen” maar “woensdagavond zal ik 5 km lopen van werk naar huis”.
  • Kies een activiteit die voor jou haalbaar is. Stel realistische doelen. Heb je nog nooit meer dan 2 km gelopen? Dan is het niet erg waarschijnlijk dat je volgende week al 10 km kan halen.
  • Begin met “een beetje” bewegen en bouw langzaam op zodat je je lichaam en geest niet overweldigt. Een beetje spierpijn is normaal wanneer je pas begint met bewegen, dus herinner jezelf eraan dat je spieren zich aanpassen aan de nieuwe activiteiten.
  • Maak je het leuk, dan is de kans groter dat je het volhoudt. Luister naar muziek, sport in het park of op het strand, nodig een vriend uit om met je mee te doen…
  • Varieer. Je hoeft niet elke week hetzelfde te doen, dat gaat gauw vervelen. Wissel af wat je doet en waar je het doet.
  • Hoe je je voelt varieert ook van dag tot dag. Wees flexibel in de planning die je vooropgesteld hebt en voorkom dat je je motivatie verliest. Wissel actievere sessies in met een minder intense activiteit als je een moeilijke dag hebt. 
  • Leer een nieuwe vaardigheid. Door je bezig te houden met iets totaal nieuws, worden je hersenen gestimuleerd en ligt de focus niet enkel op het fysieke aspect van je activiteit.
  • Wees positief. Dat zal je helpen om in beweging te blijven. Erken de geleverde inspanningen en wees trots op jezelf.

Beweging is een geweldig middel om je mentale gezondheid te boosten. Beweeg je lichaam om je geest gezonder te maken.

Succes!

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *